Introduction to Public Relations (जनसंपर्क का परिचय)
जनसंपर्क (पब्लिक रिलेशन्स) का सीधा अर्थ है 'जनता से संपर्क रखना'। जनसम्पर्क एक प्रक्रिया है जो एक उद्देश्य से
व्यक्ति या वस्तु की छबि, महत्व एवं विश्वास
को समूह अथवा समाज में स्थापित करने में सहायक होती है। जनसंचार के विभिन्न
उपकरणों के माध्यम से समाज या समूह से जीवन्त सम्बन्ध बनाने में यह सेतु का कार्य
करती है।
जनसंपर्क, संचार और संप्रेषण का एक पहलू है, जिसमें किसी व्यक्ति या संगठन तथा इस क्षेत्र से संबंधित लोगों के बीच
संपर्क स्थापित किया जाता है। इस प्रकार यह सेवा लेने वालों तथा सेवा देने वालों
के बीच एक सेतु का काम करता है। यह एक द्विपक्षीय कार्रवाई है, जिसमें सूचनाओं तथा विचारों का आदान-प्रदान होता
है.
आज किसी भी संस्था
की साख बनाने के लिए जनसंपर्क एक आवश्यक अंग माना जाता है। सरकारों के अलावा निजी
संस्थाएं भी जनसंपर्क के माध्यम से अपनी साख बनाने का कार्य करती है। जनसंपर्क को
संक्षेप में ऐसा कार्य कहा जाता है, जिसे जनता द्वारा सराहा जाए, जनसंपर्क का पहला तत्व है अच्छा प्रदर्शन। किसी संगठन या किसी संस्था
का जनता के साथ जो संबंध बनता है, उसे जनसंपर्क बढ़ता
है, अच्छे जनसम्पर्क में सच्चाई और ईमानदारी होनी
चाहिए।
जनसंपर्क की
प्रक्रिया विज्ञापन या विक्रय प्रमोशन की प्रक्रिया से अलग होती है, क्योंकि इसमें वांछित जानकारी को बढ़ा-चढ़ाकर
नहीं बल्कि उसके वास्तविक रूप में लेकिन प्रभावशाली ढंग से प्रस्तुत किया जाता है।
आज सभी छोटे-बड़े संस्थानों में जनसंपर्क क्रय तथा जनसंपर्क अधिकारी सूचना
संप्रेषण तथा विचारों की अभिव्यक्ति का दायित्व निभा रहे हैं और कैरियर निर्माण की
दृष्टि से यह एक सम्मानजनक क्षेत्र माना जाता है।
जनसंपर्क का स्वरूप
केवल दफ्तर खोलकर बैठे रहना ही नहीं है, बल्कि कई तरह से इस काम को अंजाम देना पड़ता है। इसके अंतर्गत मीडिया
रिलेशन, क्राइसिस मैनेजमेंट, मार्केटिंग कम्युनिकेशन, फाइनेंशियल, पब्लिक रिलेशंस, सरकारी संबंध, औद्योगिक संबंध शामिल हैं।
Public
relation (PR) is the practice of managing the spread of information between an
individual or an organization (such as a business, government agency, or a
nonprofit organization) and the public. Public relations may include an
organization or individual gaining exposure to their audiences using topics of
public interest and news items that do not require direct payment. This
differentiates it from advertising as a form of marketing communications.
Public relation is the idea of creating coverage for clients for free, rather
than marketing or advertising. But now advertising is also a part of greater PR
Activities. An example of good public relations would be generating an article
featuring a client, rather than paying for the client to be advertised next to
the article. The aim of public relations is to inform the public, prospective
customers, investors, partners, employees, and other stakeholders and
ultimately persuade them to maintain a positive or favorable view about the
organization, its leadership, products, or political decisions. Public
relations professionals typically work for PR and marketing firms, businesses
and companies, government, and public officials as PIOs and nongovernmental
organizations, and nonprofit organizations. Jobs central to public relations
include account coordinator, account executive, account supervisor, and media
relations manager.
Public
relations specialists establish and maintain relationships with an organization's
target audience, the media, relevant trade media, and other opinion leaders.
Common responsibilities include designing communications campaigns, writing
news releases and other content for news, working with the press, arranging
interviews for company spokespeople, writing speeches for company leaders,
acting as an organization's spokesperson, preparing clients for press
conferences, media interviews and speeches, writing website and social media
content, managing company reputation (crisis management), managing internal
communications, and marketing activities like brand awareness and event
management Success in the field of public relations requires a deep
understanding of the interests and concerns of each of the company's many
stakeholders. The public relations professional must know how to effectively
address those concerns using the most powerful tool of the public relations
trade, which is publicity.
Public
relations and journalism have similarities in the work they do, yet these two
fields don't necessarily have the greatest relationship, being described as
"adversaries" at times.
PR is able to
divide to many types, for example the product public relations, financial
public relations, corporate public relations, employee public relations and
government public relations. Product PR is managing the release of new products
into the market. Financial PR is to build up a relation to shareholders and
customers. Corporate PR helps communicate the core conception of the companies
for customers. Employee PR focus on the employments and HR. Government PR is to
help set up a correct attitude towards the political perspectives.
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